2013年10月28日星期一

要闻转载: 【禁闻】陈永洲认罪 《新快报》道歉 遭质疑

中国禁闻 - 禁书网 » 中国禁闻
中国禁闻,中国新闻,大陆新闻解读,被河蟹中国大陆新闻,和谐新闻,河蟹娱乐,河蟹文库,河蟹动漫。 
Want to learn how to design a logo?

This beginner logo design course will take you step by step through the process from start to finish.
From our sponsors
【禁闻】陈永洲认罪 《新快报》道歉 遭质疑
Oct 28th 2013, 01:33, by 禁闻

免翻 墙 直连本站 tiny.cc/jinnews
2013年10月28日讯】连日来持续发酵的广州《新快报》记者陈永洲遭警方跨省事件,出现惊人逆转,先是》播出了陈永洲〝认罪〞的报导,随后,原本力挺陈永洲的自家报社《新快报》也公开发表道歉声明,承认陈永洲报导失实。对此,外界普遍质疑警方有屈打成招之嫌,并谴责《央视》〝未审案,先定罪〞的做法,是在藉舆论干扰司法公正。

10月27号凌晨,广州《新快报》就陈永洲事件发表〝道歉信〞,信中说:陈永洲受人指使收人钱财,发表大量〝失实〞报导,严重违反了新闻工作者的职业道德准则;报社对稿件的审核把关不严等。《新快报》的一反常态,令民间对〝道歉〞的可信度产生了质疑。

前《毕节日报》记者李元龙:〝因为一篇新闻报导要出来的话,那不是说记者想登就登的,有编辑、有总编、有编委会……现在他们态度这样转变了,这是不符合常情的,也不符合新闻的规律的。它这个转变太大了。〞

媒体报导,就在《新快报》〝道歉〞的前一天,《央视》曾播出陈永洲对自己涉嫌犯罪事实〝供认不讳〞。陈永洲在报导中承认自己受人指使,收人钱财,在未经核实的情况下连续发表针对湖南上市公司〝中联重科〞的大量失实报导。但细心的网友发现陈永洲在播出的画面中,他的脖子上有条明显的血痕。

舆论普遍认为,按照的惯例,无论是陈永洲〝认罪〞还是《新快报》的〝道歉〞,极有可能都是在被胁迫、和压力下,甚至被产生的。

北京时政观察人士华颇:〝这种环境之下,他们还有别的选择吗?陈永洲被关押在拘留所里,他遇到了什么情况?在那一个封闭环境里边,他就可以说是一个任人宰割的羔羊。所以他认罪,是真心还是迫不得已?这要画一个大大的问号。《新快报》道歉那是肯定的,体制给他那么大的压力,它只能是低下头啊。〞

曾曝光贵州毕节〝五男童被垃圾箱闷死事件〞的前《毕节日报》记者李元龙指出,对媒体和记者施加压力,迫使他们发出违心的言论,是中共的一贯伎俩。

前《毕节日报》记者李元龙:〝有可能是受到很大的压力、受到公关什么的。它们(中共)采用这样的手段,来做这样的事,这个是经常的。像我报导5个孩子的事情,广东宣传部、贵州宣传部这边就跟那边沟通啊,就删我的帖子、封我的帖子,还给那边的记者打招呼。〞

与此同时,一些学者和界人士也指出,《央视》在法院没有对陈永洲审判和定罪之前,就公布了他的所谓〝罪状〞,已经违背了法律原则。而长沙警方在整个办案过程中,也有多处涉嫌违法和滥用职权的行为。

原《》《大周刊》主笔兼新闻部主任朱健国:〝从司法案件处理中,从来没有在一个案件还处于抽审的状态,没有完全结束的时候,就由《央视》来公开的、来公布。这是一种提前介入,可以说是舆论影响司法,也是违法的;从陈永洲镜头看,他已经被剃了光头,而通常剃光头是已经经过法院的宣判之后,在这种拘押审讯期间,按照现有的法律来看,它也是违法的。〞

此外,网上还出现了大量的质疑声浪,包括:对于〝湖南警方驾驶中联重科的宾士车跨省抓捕,两者之间存在什么关系?〞、〝如果陈永洲是受指使,为何还要冒险实名举报?〞、〝谁是陈永洲的指使人?证据何在?〞等。

《大周刊》主笔兼新闻部主任朱健国分析,当局高调处理陈永洲一案,可能是即将对《南方》报系进行打压、整肃的一个重大信号。朱健国认为,接下来会有更多的新闻媒体,尤其是一些〝不听话〞的媒体,将成为下一个被中共开刀的对像。

采访/易如 编辑/张天宇 后制/李智远

Chen Yongzhou's TV Confession and New Express Daily's Apology Faked?

Over the weekend, an astonishing turn was seen in the widely watched case of Chen Yongzhou, a reporter for Guangzhou-based New Express Daily newspaper who was arrested by Hunan police.

The Communist Party's mouthpiece CCTV had broadcast Chen's "confession to his crimes"
Shortly after, New Express Daily also issued an apology for Chen's "false"reports despite all its previous strong calls for Chen’s release.

It is widely suspected that police forced Chen to make a confession under duress.

Many also criticized CCTV’s declaring Chen guilty before trial, interfering with judicial justice via propaganda.

Early on Oct. 27th, the Guangzhou-based New Express Daily newspaper issued an "apology" for the Chen Yongzhou case.

It said, "Chen accepted bribes and was used to publish many ‘false' reports, seriously violating professional journalistic ethics and regulations", "Our paper not strict enough about thoroughly
fact-checking drafts of the reports".

Such a sudden change in attitude of the newspaper makes the public question how real the "apology" is.

Li Yuanlong, former reporter for Bijie Daily: "It’s not like a reporter can publish whatever he wants to. Before any news report can be published, it has to be approved by an editor, the chief editor or even an editorial board. Now they have changed their attitude like this. This does not seem natural, and doesn’t comply with the process of news production either. The change is just too abrupt."

According to mainland Chinese media, on the day before the New Express Daily's apology, Chen appeared on CCTV and completely "confessed" to his crimes.

On the CCTV program, Chen said that he had accepted bribes and was used by others to publish a series of "false" reports about Zoomlion (a Hunan listed company) without fact-checking.

However, some netizens with a keen eye noticed a scar on Chen's neck from the CCTV's footage.

Most non-Chinese media remark that, according to the Chinese Communist Party's (CCP) "tradition", Chen's "confession" and New Express Daily's "apology"
were probably both made under political pressure,
or even duress and torture.

Hua Po, Beijing political observer: "Is there any other choice for them under such a situation? Chen was imprisoned in a detention center. Who knows what happened to him? He was totally vulnerable in such a closed environment. So it’s very questionable whether his confession was real or coerced. Of course New Express Daily apologized. Under the huge pressure of the whole regime,all they could do was to surrender."

Former Bijie Daily reporter Li Yuanlong was the one who reported the deaths of five homeless boys who suffocated in a dumpster in Bijie City, Guizhou Province.

Li says that the CCP has always used pressure to force false words out of the media and journalists.

Li Yuanlong: "It may be due to either overwhelming pressure or someone was bought off, or something.They (the CCP) frequently uses such tricks to handle issues such as this. For example, after I reported the deaths of five boys, the provincial propaganda departments of Guangdong and Guizhou had communicated a lot. They deleted or blocked my online posts and also made notifications to journalists in places I visited."

Moreover, some scholars and legal professionals say the CCTV's declaring Chen’s so-called crimes before he’d had any trial or conviction has violated the principle of rule of law.

Changsha City police were accused of multiple misconducts of violating the law and abusing power throughout the incident.

Zhu Jianguo, former news director at Hong Kong-based Ta Kung Pao: "In judicial procedures, there has never been any case that was directly broadcast by CCTV before a formal trial took place. This is interference with judicial process in advance by media, which is illegal. From the CCTV footage of Chen, we see his head has been shaved. This is usually done only after court conviction. As of now Chen is still under detention for interrogation,which is also illegal according to current laws."

On the internet, an outcry from Chinese netizens also question Chen's confession, asking questions such as: "Hunan police used a Zoomlion vehicle to arrest Chen in Guangdong,
so what is the relation between them?"

"If Chen was ordered by someone to do the reports, why would he take the risk of reporting in his real name?"

"Who bribed Chen to make those reports and where is there evidence to prove this?"

Former news director Zhu Jianguo says the CCP authorities handled Chen’s case in such a high-profile manner that it may be a big sign of a coming suppression and crackdown on the Southern Newspaper Media Group. Zhu says the CCP will target more news units to attack, especially those which are "unwilling to follow CCP orders".

http://www.bannedbook.org/ Email订阅禁闻

You are receiving this email because you subscribed to this feed at blogtrottr.com.

If you no longer wish to receive these emails, you can unsubscribe from this feed, or manage all your subscriptions

没有评论:

发表评论

电邮订阅 - 请输入你的电邮

网页浏览总次数